Dit jaar zijn we, met de zesde editie van Jonge Ontwerpers, te gast bij Sigmax te Enschede, waar ruim 90 belangstellenden hebben genoten van de presentaties van de jonge ontwerpers. Gastheer Walter Rijk (Sigmax) heet iedereen van harte welkom en vertelt over de werkzaamheden van zijn bedrijf, waaronder het digitale bonnensysteem voor parkeerbeheer. Halverwege de avond hebben alle bezoekers het prachtige duurzame pand mogen verkennen.
De inleider Ton Nieuwenhuis (Vanille ontwerpbureau) vertelt als senior over het vak als ontwerper, maar ook over zijn jeugd, zijn interesse in games, passie voor banketbakken en uiteindelijk zijn contact met de reclamewereld. De overgang van tekenen met de hand naar het ontwerpen met photoshop op de computer heeft hij als jonge ontwerper ook meegemaakt, waarna hij een eigen bureau is gestart wat direct als een tierelier liep. Later fuseerde het met een ander bureau en uiteindelijk eindigde het in zijn afscheid. Ton is nu eigenaar van ontwerpbureau Vanille, maar zegt dat zijn toekomst nog alle kanten op kan gaan.
Jorrit Noordhuizen vertelt over zijn werkzaamheden als landschapsarchitect bij IAA stedenbouw en landschap en over zijn Master aan de Wageningen Universiteit. Zijn interesses gaan uit naar de glans van het landschap, daar waar de aarde constant in beweging is. Als voorbeeld toont hij zijn afstudeerwerk in North Carolina, the Barrier-Islands, waar bewoners benaderd worden om op dynamische natuurlijke wijze hun leefomgeving te ondersteunen. In het duinenlandschap project zorgt de beweging van de aarde, de 'Terra Fluxus' voor een belevingsplan c.q. woonstructuur. Onlangs heeft Jorrit gewerkt aan de transformatie van verkeersruimte naar verblijfsruimte in het hart van Borne. Het plan gaat uit van een metamorfose van nieuwe straatprofielen en pleinen.
Modevormgever Leonie Smelt ontwerpt niet vanuit een trend, maar denkt vanuit het materiaal of architectuur dat ze ziet. Deze ontwerpmethode is blijkbaar opgevallen, want ze heeft een collectie mogen maken voor een prijsvraag in Shanghai. Van hieruit werd haar werk opgepikt in Amsterdam. Ze denkt en ontwerpt vanuit de vrijheid en mogelijkheden dat het materiaal biedt naar een architecturale uitstraling. Ze krijgt ook veel inspiratie uit onderzoek naar haar eigen werk. Haar werkzaamheden in Duitsland en Wenen heeft Leonie veel aanvragen gegeven, waaronder het ontwerpen van een trouwjurk voor de expositie van Mart Visser.
Bij het 'standaard' grafisch ontwerpen voelde Rogier hendriks zich niet thuis. Daarom ging hij experimenteren met bewegende beelden. Met het audiovisueel ontwerpen kreeg hij al snel een opdracht voor Nike. Snel afwisselende beelden gemixt met audio materiaal geeft de rebellie weer tegen de traditionele visuele communicatie methoden. Geluk is de drijfveer binnen zijn bedrijf Onesize creative studio in Amsterdam dat voor 60% buitenlandse opdrachtgevers heeft.
Laurens Kuipers is uit interesse foto's gaan maken van architectuur. Nadat hij deze foto's op zijn website heeft geplaatst kreeg hij meerdere opdrachten. Zijn ambitie is om bedrijven attent te maken van het nut van goede fotografie. Laurens zoekt standpunten die normaal gesproken minder goed zichtbaar zijn of blijken en mensen worden door de langere sluitertijd onherkenbaar in beeld gebracht. Ook zijn grafisch abstractere foto's onderdeel van zijn reportages. Uitgangspunt bij zijn fotografie is de beleving en sfeer van de plek te omvatten binnen een beeld.
Interieurontwerper Stephanie Weitering vertelt over haar passie voor interieur. Ze gaat graag op referentiebezoek met klanten waarna ze met een kleur en materiaalvoorstel komt. Met trotst presenteert ze een woongebouw voor creatievelingen, waar een doorloop is bedacht voor eenieder in het gebouw. Bij boerderij 'de Borkeld' sprankelen de oude gebinten dankzij nieuwe daklichten. Een ander project is restaurant het Brodshoes te Rijssen, dat een totale metamorfose heeft ondergaan van ouderwetse ossenbloedkleur naar een eigentijdse omgeving. Hier vormen, eigen ontworpen functionele meubels, één geheel met de retro stoelen en de authentieke openhaard.
Voor Museum Bussemakershuis in Borne heeft Daniël Bol, grafisch vormgever bij Vanille, een restyling bedacht. Met de grid van het gebouw als toolset blijven de kernwaarden van het museum als grootste museale object aanwezig voor het lettertype en logo in de huisstijl.
De interesse van Marcel Barzilay, architect bij MAS, ligt in het hele bouwproces. Hij heeft behoefte aan input vanuit opdrachtgever en omgeving. Volgens hem moet een gebouw een verrijking voor de omgeving zijn. Hij presenteert woningbouw voor de Sterrenbuurt in Hengelo, waar de woningen zich op eigentijdse wijze binnen de omgeving voegen middels bepaalde geveltypologie. Zijn ambitie gaat uit van restauratie en hergebruik van gebouwen uit de jaren 70 en 80.
Susan Bijen heeft als grafisch ontwerpen het jaarboek voor de AKI ontworpen. Haar grootste uitdaging hierbij was het bepalende budget. Dit gegeven heeft Susan als concept gebruikt voor de uitstraling van het boek. Resultaat is een open ingebonden boek en gebruik van een viertal verschillende papiersoorten waarin zwart-witte pagina's, enkelkleurige pagina's afwisselen. Ook presenteert ze een boek voor de Georgiusbasiliek, een huisstijl voor Solidscan en een boek voor de kartonnen boot genaamd 'de Furie'. De Furie is een echte kartonnen boot waarmee naar Engeland gevaren is. Alle informatie over de toedracht, de gedachten, het maken van en de tocht, zijn als ansichtkaarten verzameld in het boek. Net als de kartonnen boot kunnen ook de ansichtkaarten hun eigen reis maken als ze verstuurd worden.