Kees de Groot

Beeldend kunstenaar, directeur van PLANETART (vanaf 1995) http://www.planetart.nl/ , creatief directeur van het GOGBOT festival (vanaf 2004) http://2014.gogbot.nl/ , creatief directeur van de Twente Biënnale (vanaf 2009) http://2015.twentebiennale.nl/.


Kees is uitermate actief in het organiseren van exposities en festivals. Dit doet hij zowel nationaal als internationaal met contacten over de hele wereld. De laatste 10 jaar heeft hij exposities in galeries op festivals en manifestities etc gehouden in Europa, Amerika, Japan, (ism Viola van Alphen) zoals:

S-FOR Sarajevo 2007, Cellsbutton#02 Yogyakarta 2008, International Symposium on Electronic Art 2008, Transmediale 2009, International Film festival Moscow 2009, Theory&Practice St Petersburg 2009, WorldExpo 2010, ISEA Dortmund 2010, Conflux New York 2010, MoMA New York 2010, Japan Media Arts Festival 2011, Club SuperDeluxe 2011, Techfest 2012, International Film festival Moscow 2012, Art-Pie 2012, OHM 2013


Zijn thema’s voor de festivals zijn altijd vernieuwend, inspirerend en van grootse betekenis.


Thema van Gogbot 2014 Spaceship earth. GOGBOT is een meerdaags festival. Op het festival worden onder andere veel onderwerpen op het gebied van multimedia, kunst, muziek en technologie behandeld. Het festival wil kunst van internationale kwaliteit uit de musea halen en toegankelijk maken voor een breed publiek. Hiernaast worden er ook lezingen gegeven en is er jaarlijks een Youngblood award waar het werk van studenten van de kunstacademie wordt geëxposeerd. Daarnaast is er een filmprogramma. Het festival wordt elk jaar in september gehouden in Enschede en kent ca 20.000 bezoekers.

Twente Biënnale 2015 thema Metamorf. Dit is de 4e editie van een spraakmakende manifestatie met internationale topkunst en Nederlands talent, in de openbare ruimte en bij de culturele instellingen in Roombeek Cultuurpark te Enschede. Ruim 100 kunstenaars presenteren werk in deze wederopbouw-wijk met een unieke mix van nieuwe architectuur en industrieel erfgoed. Een festival van 10 dagen lang, bomvol kunst, muziek, symposia, workshops, lezingen, dagelijkse praatjes, anti-fashionshow, interacties, party’s, streetart, eten, drinken, en veel meer…


Marina Eenschoten

Landschapsarchitect bij gemeente Enschede, bekend van haar ontwerp voor de drie bleken in de wijk Roombeek (Lasonderbleek thema herdenken, Stroinksbleek thema cultuur, Lonnekerbleek thema ontspanning), hoofdontwerper van het Koningsplein.

Het Koningsplein is in eerste instantie ontwikkeld middels open ontwerpateliers. Twee dagen lang zat een gemeentelijk ontwerpteam in de etalage. In een leegstaand winkelpand in de Zuidmolen gingen Marina Eenschoten, Tom Kamphuis, Jeroen Lieverdink en Bertine Olthof voor iedereen zichtbaar aan de slag met een ontwerp voor de openbare ruimte van het Koningsplein en de omliggende straten.


Over de onderwerpen die de bezoekers het meest bezighouden is hoofdontwerper Marina Eenschoten vrij stellig: “Dat zijn verkeer en een groen plein. Het moet een groen plein worden waarop de kamers van het ziekenhuis uitkijken, was een opmerking die in verschillende varianten is gemaakt”. Grootste discussiepunt was het ‘shared space’ concept. Er was een breed gedeelde bezorgdheid voor onduidelijke en onveilige situaties als voetgangers, fietsers, auto’s en bussen van dezelfde openbare ruimte gebruik maken. “Het overgrote deel van de bezoekers is voor een zekere mate van verkeersregulering”, volgens Marina.


Kunst op het plein

De schetsen van Arne Quinze voor het kunstwerk konden voor een deel op instemming rekenen. De afbeelding van het kunstwerk met de rode 'pluimen' is een eerste concept van Arne Quinze wat verder is uitgewerkt in samenspraak met Marina Eenschoten, waarbij de opmerkingen uit de open ontwerpateliers zijn meegenomen.


2-4-2015 twitterde Marina: Een groot, leeg plein kan heel nuttig zijn voor de stad #thePassion #Enschede. Daarmee bedoelde ze uiteraard het Van Heekplein. Waarom is het Koningsplein niet leeg? Is het daarmee minder nuttig?


Ankie Boomstra (1959)

Stedelijk adviseur Beeldende kunst, gemeente Enschede. Adviseur bij de gemeente Leeuwarden. Lid Werkveldadviesraad Autonome beeldende kunst. Projectleider kunst in de openbare ruimte. Zij studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit in Groningen.


In Enschede realiseren ze twee pleinen in het stadshart, waar beeldende kunst integraal onderdeel van uitmaakt. In 2014 is als eerste het kunstwerk Vortex op het Willemsplein van Jeroen Doorenweerd opgeleverd. In 2015 zal Arne Quinze het kunstwerk Wind op het Koningsplein realiseren. Beide pleinen krijgen een eigen karakter en verblijfskwaliteit vooral dankzij de bijzondere kunstwerken.


Ankie Boomstra heeft Jeroen Doorenweerd gevraagd omdat hij veel ervaring heeft in het samenwerken met andere disiplines en het werken in ontwerpteams. De klik met Hans Schröder was er direct (had Ankie dit voorzien?) en hij kreeg huisvesting en werkruimte in een gastatelier.


Namens de Gemeente Groningen is ze opdrachtgever voor kunst in de openbare ruimte van de stad Groningen. Projecten met onder anderen Martijn Veldhoen, Silvia B., Peter Struycken, Giny Vos, Jean Bernard Koeman, Ram Katzir, Erick de Lyon, Ida van der Lee, Luk van Soom en Jeroen Doorenweerd. Ze doet conceptontwikkeling voor exposities, onder meer: Atelier Meerstad (2007), Martijn Veldhoen (2011), Broei (2012), Edwin van der Heide (2012). En heeft diverse publicaties op haar naam staan, educatieve projecten en website www.staatingroningen.nl (ism Platform Gras).