Op woensdagavond 1 april (geen grap) gaat het ACT Forum Café in Enschede van start.
De locatie van deze eerste versie is het cultureel vulpunt Het Tankstation aan de Deurningerstraat 28 te Enschede.
Met meer dan 50 gasten is de zaal volledig gevuld.
Vanavond staat DE FIETS centraal, een onderwerp dat zeker in Nederland in het centrum van de belangstelling staat.
We gaan het vanavond hebben over de techniek van de fiets, de fietsinfrastructuur en de invloed van de fiets op de ruimtelijke invulling van ons land.
Moderator van vanavond is Symone de Bruin, hoofd van de gemeentelijke afdeling Ruimtelijke Ordening van Apeldoorn.
Nadat Symone zichzelf heeft voorgesteld geeft ze de micro aan Regine Hilhorst, oud stadsdichter van Enschede, die het gedicht “Fiets” voordraagt.
Vervolgens gaat Peter van Roosmalen, coördinator van het Architectuurcentrum Twente, in op het programma van ACT voor dit jaar.
Peter bedankt onze sponsoren en subsidiënten maar geeft ook aan dat het steeds lastiger wordt om en een boeiend programma te presenteren en de financiële eindjes aan elkaar te knopen. Peter wijst de aanwezigen op de mogelijkheid om en vrije gift te doneren.
Deze 1e editie van het ACT Forum Café markeert hopelijk het begin van een traditie. Dit jaar wil het ACT nog 5 café’s organiseren, waarbij boeiende en actuele onderwerpen geprogrammeerd worden.
Tafeldame, naast moderator Symone de Bruin is vanavond Annerie Bemthuis, sedert vorig jaar zomer voorzitter van het bestuur van het architectuurcentrum.
Annerie stelt zichzelf voor. Na een succesvolle carrière bij uitvoerende bouwbedrijven is ze sedert kort een iets andere weg in geslagen, door de baan als directeur van de Industriële Kring Twente te aanvaarden.
Na een muzikaal intermezzo van het trio Julian Bohn (vanavond als duo optredend) leidt Symone de eerste inleider van vanavond in.
Stephan Bendiks is directeur van het buro Artgineering (Rotterdam en Brussel). Stephan vindt de fiets en alles wat daarmee samenhangt een ondergeschoven kindje in de ontwerpende wereld. Ten onrechte, zoals uit zijn verhaal duidelijk wordt, immers 2/3 van de Nederlands verbindt het onderwerp fiets met vreugde, met blijheid. Fietsen is vreugde, maar de frustatie neemt toe , als we niet oppassen!
Fietsinfrastructuur is altijd lonend, de maatschappelijke opbrengsten overtreffen altijd de kosten, wat je ook doet.
Het statement van Stephan is dat de fiets geen klein uitgevallen auto is. De fiets en de fietsinfrastructuur verdienen een eigenstandige positie, kopiëren en verkleinen van de auto-infrastructuur is uit den boze. De term “fietssnelweg”dient daarom ook niet meer gebruikt te worden. “Velostrada” past beter bij de gevoelswaarde van het fietsen.
Stephan signaleert een groeiende diversiteit van het aantal fietsvoertuigen (snelfiets, toerfiets, transportfiets, zeilfiets etc.). Deze trend heeft invloed op de fietsinfrastructuur.
Proefondervindelijk is vastgesteld dat als fietsers zich zouden houden aan alle (verkeers)regels het fietsverkeerssysteem in elkaar stort.
Het is de hoogste tijd om te gaan werken aan een nieuw soort fietsinfrastructuur.
CROW heeft de technische eisen van (fiets)infrastructuur uitgebreid beschreven. Maar dit is niet voldoende. Ruimtelijke inpassing en belevingswaarde zijn minstens zo belangrijk .
De som van deze drie (techniek, inpassing en beleving) bepaalt uiteindelijk de kwaliteit van fietsinfrastructuur.
Stephan is mede-auteur van het boek “Fietsinfrastructuur”, een handboek voor een ieder die zich bezig houdt met fietsen en fietsinfrastructuur.
In de volgende discussie komen goede en slechte voorbeelden voorbij (Stephan Bendict: “you don’t have to like it, to learn fom it”, m.a.w. ook van slechte voorbeelden kun je leren)
Vervolgens krijgt Basten Leijh, eigenaar van Leijh Industrial Design het woord.
Basten is tijdens zijn afstuderen, zo’n 10 jaar geleden, begonnen met het ontwerp van de “sandwichbike”, een fiets als bouwpakket, samengesteld uit materialen die in alle regio’s, waar ook ter wereld, aanwezig zijn (hout bijv.).
Het streven van Basten is om door de te kiezen materialisering overal ter wereld productiefaciliteiten voor deze fiets kunnen worden ingericht, zonder hoge transportkosten.
Tevens dient het ontwerp om een statement te maken in de richting van de gevestigde fietsindustrie om “out-of-the-box”te denken.
Zo’n 3 jaar geleden heeft Basten, inmiddels afgestudeerd en gevestigd als industrieel ontwerper, het fietsontwerp professioneel weer opgepakt en vervolmaakt.
1,5 jaar geleden begon de verkoop. Opmerkelijk is dat de fiets thans vooral verkocht wordt in Zuid Amerika en in Hong Kong.
In de pauze treedt het trio (duo) weer op, en wordt de ruimte waarin we het café houden weer op een enigszins aangename temperatuur gebracht.
Als laatste spreker krijgt architect Michiel de Wit (buro project DWG) uit Enschede het woord.
Michiel presenteert kort zijn werk en zijn bureau en gaat vervolgens in op een onlangs verworven opdracht, nl. het ontwerpen van een nieuwe fietsenstalling (fietsparkeerplaats) nabij het NS-station Drienerlo in Enschede. Deze nieuwe stalling is tevens het begin van de nieuw aan te leggen Innovatieroute tussen NS-station en de Universiteit/Kennispark Twente.
De opdracht is project.hif (hoogwaardige innovatieve fietsenstalling) genoemd.
Studenten van de Saxion Hogeschool zijn nadrukkelijk bij deze opdracht betrokken.
De locatie, het knooppunt tussen de diverse vormen van langzaam – en snelverkeer (o.a. de fietssnelweg F 35), en de noodzakelijke aanpassingen van de entree van het NS-station maken de opdracht extra interessant.
Michiel is nog maar net aan de ontwerpopdracht begonnen en toont een paar eerste schetsen.
De saxionstudenten hebben inmiddels wel veel voorwerk gedaan door de fietsstalling-problematiek bij een aantal NS-stations in kaart te brengen en te analyseren.
De getoonde plaatjes spreken boekdelen.
Deze eerste ACT Forum Café wordt afgesloten met een tweede gedicht van Regine Hilhorst, waarna Peter van Roosmalen de inleiders bedankt en aangeeft dat de volgende Café avond zal plaats vinden op 29 april a.s., met als thema: “de stad”.
Houd de website www.architectuurcentrumtwente.nl en de social media in de gaten voor nadere bijzonderheden!
HH. 15/4/15.